reklama

Ľudia v Gastre už nemajú čo stratiť. Vláda im vykopala hrob!

Mnohé prevádzky sú ozaj vo veľmi náročnej situácii a preto sa rozhodli, že už dlhšie s otváraním čakať nemôžu. Krízou postihnutý sektor gastra je v početných prípadoch skutočne na kolenách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Problém s gastrom je na Slovensku vo všeobecnosti aj v tom, že tento segment nemá skutočného zástupcu

. Oficálnym komunikátorom problémov a riešení gastra na Slovensku je Asociácia Hotelov a Reštaurácií, ktorá sa snaží už od marca upozorňovať na problémy, rokuje s vládou a úradmi a navrhuje riešenia. Venuje sa čiastočne aj problémom gastra, napríklad kvitujem snahu o znížšnie DPH pre gastro

ako adresnú cielenú pomoc gastro sektoru po vzore ostatných krajín EÚ.

Pána Harbuľáka poznám osobne a viem že sa veľmi snaží a robí ako manažér Asociácie ako aj prezident Zväzu cestovného ruchu (kde je okrem spomínanej asociácie ďalších 14 organizácií), maximum. Avšak, medzi cca 400 členmi Asociácie je veľmi málo reštaurácií, drvivá väčšina členov sú hotely, ktoré si platia členské príspevky, aby asociácia riešila ich problémy. Preto je pochopiteľné, že problémy čisto gastro sektora nebudú pre asociáciu prioritou. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem nej tu počas korony vznikli rôzne iniciatívy. Priznám sa, aj ja som v máji, po tom, čo som ukončila resp. obmedzila projekt Jedlo zdravotníkom, som sa začala venovať problémom gastro prevádzok, keďže som s nimi v mojej práci v kontakte. S niekoľkými majiteľkami reštaurácií a za podpory ďalších sme poslali otvorený list štátnym orgánom a spustili petíciu GastroBiznis, kde sme žiadali uvoľňovanie obmedzení a cielenú pomoc pre gastro. Petícia stále beží, s aktuálnymi troma požiadavkami - 1) zníženie DPH, 2) dostupnosť úverov 3) priama pomoc gastro prevádzkam z financií EÚ. Prestala som sa jej ale venovať po tom, čo som si v júni uvedomila, že žiaľ nie som v pozícii, aby som ja niečo zmenila a naplno som podporovala aktivity Asociácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po tom, čo sa v polovici októbra museli opäť zatvoriť interiéry som opäť uvažovala, čo by som mohla spraviť pre to, aby sa gastru dostalo pozornosti a nemusela by som sa prizerať ako sa reštaurácie trápia, tí menej šťastní zatvárajú a nikto vlastne nevie čo kedy ako bude. Malou nádejou boli vyhlásenia o prvej pomoci PLUS a o sektorovej pomoci pre prevádzky cestovného ruchu v objeme 100 miliónov € (pre celé odvetvie!). Tie mali byť rýchlou pomocou a kompenzáciami

za ranu v podobe zavretia prevádzok v druhej vlne. 

Do dnešného dňa po takmer dvoch mesiacoch pomoc cestovnému ruchu nebola ani vyhlásená, takže nie sú jasné ani všetky podmienky, pravidlá, termíny a spôsob čerpania. Prvá pomoc plus, ktorá mala byť na účtoch firiem začiatkom novembra, aby mali na októbrové výplaty, začína chodiť až teraz.. a skôr výnimočne sa stretnem s informáciou, že už niekomu peniaze prišli. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do toho prišlo plošné testovanie a ďalšia "nádej", že sa prevádzky otvoria. Napriek zdanlivému úspechu, vysokej účasti a nízkemu percentu pozitívnych prípadov sa opäť žiadne otváranie nekonalo a ďalší postup sa ocitol "v pasci" sporu koaličných partnerov, po tom, čo si jeden z nich dovolil označiť nasledujúci návrh na komunitné testovanie v réžii najviac postihnutých sektorov za hlúposť. 

Medzitým vznikli nové iniciatívy, niektoré existujúce sa spolu s organizáciami súvisiacimi s gastrom spojili aj do spoločnej platformy, posielajú sa otvorené listy, dávajú vyhlásenia

, ja osobne v podstate všetky podporujem,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

som k dispozícii ak niečo potrebujú alebo ma s niečím oslovia, posúvam o nich info našim partnerom, zdieľam články, atď.. ale výsledok týchto iniciatív mnohé prevádzky žiaľ stále nevidia. Čo netvrdím, že je ich chyba, myslím si že chyba je na druhej strane. Ale je to proste fakt. 

Preto sa niet čo čudovať, že sa niektorí odvážnejší rozhodli, v záujme zachovania svojho, často dlhé roky budovaného živobytia, že svoje prevádzky otvoria. Každý bojuje ako môže a spôsobom aký má k dispozícii, aby prežil. Určite by bolo oveľa lepšie, ak by sa dalo s predstaviteľmi vlády a UVZSR dohodnúť na nejakých kompromisoch a otvoriť oficiálne a koordinovane.

Myslím, že viacerí sú ochotní trpieť obmedzenia ale potrebujú mať o tom jasné informácie, vykompenzované straty a najmä vedieť prečo sa vlastne musia obetovať práve oni, keď na iných miestach sú obmedzenia menej prísne. Prečo by nemohli fungovať aj reštaurácie? Kľudne s obmedzeniami, podobne ako kostoly či kiná a divadlá... 50% kapacity, prípadne 4 osoby pri stole, odporúčané rezervácie.. nápadov je veľa, ako aj v gastro prevádzkach umožniť fungovanie, ale zároveň obmedziť ho v záujme ochrany zdravia. Niečo o tom som napísala aj v mojom prvom blogu.Kto ale vlastne rozhodol o zatvorení prevádzok, prečo a na základe čoho?

Pri zisťovaní týchto informácií v záujme vyvolania diskusie, získania argumentov a hľadania riešení, aby prevádzky mohli začať nejako fungovať, sa zistili zaujímavé informácie. Pre mňa bolo šokujúce, keď som si prečítala oficiálnu odpoveď pána Mikasa o tom, že o zatvorení reštaurácií rozhodla pandemická rada a krízový štáb. Člen krízového štábu pán doktor Visolajský informoval, že orgán pod názvom "pandemická rada" ani neexistuje a existujúce orgány - pandemická komisia, konzílium epidemiológov a krízový štáb sú len poradné orgány vlády a nemajú právo rozhodovať. Pán Sulík, minister hospodárstva sa zas k tomu vyjadril tak, že vláda o tom určite nehlasovala a teda ani nerozhodla. Tak sa pýtam, kto je vlastne za toto všetko zodpovedný? 

Reštaurácie v Košiciach sa spojili a dnes sa chystajú otvoriť, lebo im ide o prežitie. A pridávajú sa aj ďalšie reštaurácie, puby či kaviarne po celom Slovensku. Majú k tomu právnu analýzu, ktorá spochybňuje legitimitu zákazu ich podnikania a majú tiež množstvo argumentov, otázok, porovnaní, na základe čoho si to svoje otvorenie vedia obhájiť. Ja im rozumiem. Keď sa nevedia dopátrať odpovedí, nikto s nimi férovo nejedná, kompenzácie sú na rozdiel od iných krajín smiešne a ani tie smiešne neprichádzajú, nič iné im nezostáva. Zároveň ale rozumiem aj tým, ktorí sa k nim nepridajú. Je to predsa len risk a chce to veľa odvahy a nie každý je takejto nátury. Preto je v konečnom dôsledku asi aj dobré, že tých iniciatív je viac a každý sa môže sám rozhodnúť, ku ktorej sa pridá a ktorej dôveruje, ktorá mu je svojimi postupmi bližšia. 

PS: Veľmi pekne situáciu popísala Maťa Valachová v dnešnom zamyslení, z ktorého vyberám záver: "...Môžeme ich odsudzovať, že sú nezodpovední. Môžeme sa na nich pozerať krivo. Len si je treba uvedomiť, že pozeráme zo svojej vlastnej bubliny. Želám si, aby rozhodnutie ľudí z gastra donútilo aj nás ostatných postaviť sa. A ak aj nie, tak aspoň nehejtovať ich rozhodnutie. Vnímať ich pohnútky a skúsiť premýšľať. Lebo ak ostaneme sedieť vo vlastných bublinách, nabudúce sa môže stať, že sa ocitneme v rovnakej situácii ako oni."

Ľudia v Gastre už nemajú čo stratiť. Vláda im vykopala hrob! 

Kamila Slašťanová

Kamila Slašťanová

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zakladateľka gastro portálu Menucka.sk a online obchodu Darcekove-vouchery.sk. Aktívne sledujem dianie v rámci gastro scény a súvisiace okolnosti, nakoľko našimi partnermi a klientmi sú prevažne gastro prevádzky. Zoznam autorových rubrík:  GastroSúkromné

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu